dinsdag 20 september 2011

Dubbelhartigheid op aarde; Feest in de hemel




Vandaag weer iemand gelukkig gemaakt. Bij de kassa. In de supermarkt.

Ik kwam aan met een pak vla in mijn hand. Mag niet...moet je een mandje voor nemen. Zo zie je maar weer hoe gauw een mens zondigt. Maar daar ging het niet over....die jongeman, want dat was het, stond bij de kassa met een veelvoud van mijn pak vla in z'n kar. Aan diverse goederen dan..dus niet allemaal pakken vla.


Het 'lilletje'

Nou om nou tot het doel te komen en niet al te langdradig te worden...want daar heb ik wel een handje van.... hij stond daar dus met veel meer boodschappen dan ik en hij zag dat en jawel hoor, waar ik al op hoopte (en rekende) hij vroeg mij: Is dat alles? Ik dacht, dan kan je toch wel zien maar ja ...zo doe ik het ook altijd.... Hij vraagt dat dus en ik zeg: Ja. Hij zegt: u mag wel even voor hoor. Nou was het zo: het liep al tegen het middaguur, zeg maar etenstijd, en ik was door mijn vrouw al gemaand op te schieten want zij heeft van die neigingen, als ze niet op tijd wat binnen krijgt dan voelt ze zich naar worden. O ja, dan krijg je 'het lilletje' zeiden we vroeger hier in de streek. Wat dat dan ook moge zijn. In ieder geval had ik dus haast vanwege 'het lilletje' van mijn vrouw.. Dus was ik blij met de spontane aanbieding van die jongeman. Ik zei dan ook: dat vind ik heel vriendelijk van je, bedankt hoor. En ik geef hem een vriendschappelijk schouderklopje.


Dubbelhartigheid op aarde veroorzaakt 'feessie' in de hemel.

Had je die jongen moeten zien glunderen. Toen ik klaar was met afrekenen keek ik nog een keer om naar die jongeman en zei ik nog een keer : 'bedankt hè...' je kent dat wel. Nou, hij glom van geluk. Gek hè? Dat iemand anders een plezier doen jezelf zo'n plezier doet... heerlijk toch? Ik denk dat het een soort principe van God is en ook een soort illustratie van wie Hij is.
We lezen in de Bijbel dat er 'feest is in de hemel' als er één mens het grote cadeau van God aanneemt. M.a.w. zo gauw iemand hier op aarde Jezus accepteert, tot bevrijding van zijn/haar schuldbesef, geeft God een 'feessie' in de hemel omdat Hij zo blij is dat er weer een mens blij geworden is. Mooi toch? Mens blij; God blij.
Die bekeerde mens een blij hart en God een blij hart.

In het geval bij de kassa: ik een blij hart en die jongeman een blij hart. Nogal dubbelhartig allemaal.

Blij, blij mijn hartje is zo blij, zongen onze kinderen vroeger.
Tegenwoordig zing ik het zelf maar want die kinderen zijn allemaal de deur uit..

Cornelis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten